My Insta

Instagram

Wednesday, April 23

Main Getah



Pada cuti yang lepas, Qme tanya aku tentang main getah. Katanya kat sekolah ada kawan2 main... bdk pompuan vs bdk lelaki. Mcm2 dia tanya aku...macam mana nak buat, macam mana cara main, apa peraturannya. So aku pun ceritakan pengalaman aku waktu main getah time sekolah rendah. 

Aku tunjuk kat dia cara buat getah tu. "Dulu, ibu guna getah warna-warni yg tebal sikit. Pastu cara buatnya guna ibu jari kaki...mcm menganyam, tapi sekarang ibu dah lupa. So kita buat cara manual lah ya." Qme was so eager to know abt this traditional game. I explained all the details to him, the rules, the stages.  Aku sambil explain, sambil nganyam getah tu sampailah siap. 

Getah yg digunakan pada zaman aku sekolah dahulu.


Inilah hasilnya. Nampak jer pendek tapi sebenarnya panjang apabila ditarik.


The very next day, the boys were enjoying themselves with main getah. I had mixed feeling... seronok & terharu. Seronok sebab dorang nak cuba main permainan tradisional. Terharu sebab i'm here watching them playing getah in front of my eyes. I can see myself 30 years ago. It brings back memories, my childhood memories. 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...