My Insta

Instagram

Monday, March 3

chicken pox...again?!

Last month, Qme kena CP. Now dah berjangkit pulak ke Mukhriz. Pity him. Tapi nak buat camne. This is something predictable. Yg tak bestnya ialah Mukhriz kena CP time dia ada tournament olahraga wakil sekolah di Stadium Kuala Sgor. Sedih juga... sebulan dia training utk tournament tu, tup tup jadi camnie.

Mulanya dia bengang jugak. Tapi aku pujuk dia, cakap "Kita hanya mampu merancang, Allah yg menentukan. Ada hikmah yg Allah nak bagi. Next week dah nak exam, maybe this is the time for you to study, buat latih tubi sebab last month, tak dapat fokus belajar sangat sbb duk sibuk training. Tak apalah, Allah uji tu." Then baru dia cool down.

Tapi memang kesian... sehari sebelum kena attack CP, aku dah siap belikan seluar tight & body tight utk dia, utk pakai waktu tournament tu. Mujur ini 2nd year dia wakil sekolah utk olahraga, so at least dia dah pernah merasa mewakili sekolah. 


Both Mukhriz, 12yo & Mukhriz 11yo (right) down with CP!

And coincidentally, anak Aida, neber saya, yg juga nama Mukhriz, kena CP juga. Tapi dia kena a week earlier dan masih belum sihat lagi. InsyaAllah okay nanti tu. So kalau ikutkan experience, this is my 2nd experience in-a-row.  Tapi Mukhriz nie kena CP lebih teruk daripada Qme. What i learned here is...

For Qme...
...mula2 demam panas yg tiba2. the next morning, CP dah ada kat badan tapi tak banyak, then tghari kat muka, juga tak banyak. Dalam seminggu dah sembuh... alhamdulillah. 

For Mukhriz...
...mula2 badan panas, macam demam tapi on & off for 2 days. Tapi aku dah agak sure CP nie. Then, 3rd day, morning tu, penuh satu badan dgn CP. The 4th day, penuh satu muka then the whole body. Aku estimate it takes at least 2 weeks untuk sembuh sepenuhnya. Hopefully by week exam, dia dah okay. 

As usual, for both of them, Qme & Mukhriz, aku bagi minum air kelapa 2 biji sehari, siang & malam. Then lumur calomine losyen satu badan, mandikan dgn air daun mambu dan air beras utk kurangkan gatal. Sebagai ibu, saya usahakan apa yg terbaik utk anak2 saya sembuh cepat. Saya ikhtiar dgn segala kaedah yg ada namun saya serahkan segalanya kepada DIA  sebab DIA Maha Penyembuh. 

Hopefully seminggu lagi, my Mukhriz recover sepenuhnya, insyaAllah. Click sini untuk citer Qme Chicken Pox. 








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...