My Insta

Instagram

Monday, January 17

mesin antik!

Masa aku mula2 kahwin dulu, neither my parents nor my PIL hadiahkan aku apa-apa. Tak macam some lucky doters... bila kahwin, mak pak dia akan hadiahkan dia rantai, cincin atau gelang pusaka. Paling koman pun, periuk belanga. According to Datin Kalsom, my dearest mom, i have to earn it by myself (time tu kami susah). Fair enough. Since then, aku tak pernah expect apa2 pun sebab aku dah biasa dengan frasa "earn it by yourself". But what i'm going to tell here is something that i never dream of.


Last weekend, on 8th January, aku terkejut bila mak bagi aku mesin antiq nie. Mesin ini mesin jahit pusaka...lebih senior daripada aku. Yup, nampak buruk tapi banyak jasanya. Aku dah ada mesin jahit yang ala-ala macam nie juga but lately asyik buat hal. Kebetulan mak nak beli mesin jahit baru untuk my sis, Hanim (bukan 'anak emak' always get yang second hand, redha jerlah), jadi mak offer nak bagi kat aku mesin jahit lama dia. Aku terima jer sebab aku jenis yang ambil apa saja yang mak bagi, tak kisah lar lama ke, buruk ke, sebab itu pemberian mak. My sister always get the new one... new car, new sewing machine, new handphones. Whereas in the '90s, i have to drive Dato' Arshad's old car to work, use old sewing machine, use my own money to buy handphone. That's the reason why i'm so particular about everything, bcoz I learned the hard way. 


Back to cerita mesin antik. Mak kata, dia beli mesin jahit ni masa umur aku 4 tahun, masa dia mula2 belajar menjahit. Tapi masa dia beli tu, mesin jahit ni usianya dah 15 tahun, probably made in early '50s. OMG! Maknanya mesin jahit ni dah Jubli Emas. Memang sesuai sangat dipanggil mesin antik! Until now, aku tak pernah tahu apa fungsi nombor pada tombol nie. Aku rasa tombol nie dah tak wujud pada mesin jahit canggih zaman sekarang and it's really, really heavy.



Kenapa aku kata mesin ni banyak berjasa? Sebab masa aku kecik, dengan hasil mesin ini jugalah, mak bagi aku duit belanja untuk beli jajan. Mesin antik ini juga yang jahitkan baju sekolah aku dari stndrd 1 sampai form 5, jahitkan baju kurung raya, jahitkan kerja ERT dan macam2 lagi. Banyak memori dengan mesin antik nie sebenarnya. Dan walaupun aku hanya akan gunakan mesin antik ini untuk jahit badge sekolah dan name tag anak2, atau repair seluar / kain yang koyak, aku akan menjaganya macam menjaga nyawa sendiri. 



Kalau nak tahu semua peralatan atas mesin nie, mak yang bagi. Daripada gunting, sekoci, benang hinggalah kepada kapur. Pendek cerita, semua yang berkaitan mesin jahit, aku tak pernah beli, semua mak yang bagi. Tadi aku citer, mak belikan mesin jahit baru untuk Hanim, kan? The reason is, mak nak retire and now Hanim is taking over. Dia minat menjahit... good for her. At least ada orang yang sambung our family legacy. 


Brand of Singer... this machine really stand the test of time. Walaupun nampak buruk, dengan huruf  'g' yang dah hilang , tapi tak boleh challenge mesin canggih zaman sekarang tau! Suatu masa dulu, disebabkan mesin jahit inilah, meja makan kami sarat dengan kain tempahan especially bila time raya. Bukan meja makan je, kerusi makan pun sama. Meja makan dah jadi meja kain... bila nak makan, kami semua kena duduk bersila di lantai. Arghh! Tension! But those were the days... 


Aku dapatkan gambar original but in black and white.
Same design and model.


 It was a design that made use of a foot pedal the operator rocked back and forth to move the needle. After so many years, mak upgrade kan guna elektrik, jadi tak payah mengayuh.


FYI, mesin jahit yang atas tu aku punya. Dah empat tahun aku pakai... since 2007. Aku letakkan atas mesin yang antik tu. Nak bagi nampak 'vogue',  aku pakaikan si antik tu skirt dan letak kat dining room.  Kelas gituuuuu....!



 My first video with this antique machine... dated 16 Jan 2011.




9 comments:

working mom... said...

kak,
sama lah kita...selalu kakak mmg akan dpt yg second hand kan??...ekekektp xkisah lah sbb mak saya sellau puji anak dia yg sorang paling xbnyk kerenah...terima jer ape yg diberi..

psst: tombol tu kalu tak silap untuk adjust nak kasi jahitan kita tu kasar2 or halus...mak dulu pun ader mesen ni...:)

Yanti Arshad said...

zaila,

oh yer ker? ok, will try.

:-)

Uncle Lee said...

Hello Yanti, wow! Love the pics here.
Bahasa saya sebelum Merdeka, so will comment in English or else kalau silap get mistaken for marriage proposal, itu la lecheh, kan? Ha ha. Just kidding.
Noticed your name at KC's place and busybody over.

My wife has a very old, I think about 100 years old Singer, hand power...and loves it. Will not even think of using another one. She sews clothes, whatever with it, and I have to carry that betul berat la thing, put on the table for her.

Told her lagi 20 years maybe cannot carry it anymore, ha ha.

Told her I buy her the latest one...she doesn't want.
Nasib baik too, or else might think of trading in her hubby too, ha ha.
You have a nice day and keep a song in your heart.
Best regards, Lee.

Yanti Arshad said...

dear uncle lee,

first of all, tq for dropping by. really appreciate it.

true. my mom also doesnt wanna trade to the new one. my dad bought her the latest design but she still kept the old one and finally gave it to me.

She said, "it's better i pass it to a place where i can come and visit."

hahaha...

Runiza said...

yanti, I have the very same Singer antic machine!! :) Yeap... brought from kampung by my mom bila rumah kampung I kat Kuala Pilah tu nak kena roboh! Tahan lama sungguh kan? ;)

Yanti Arshad said...

niza,

true, alah membeli, menang memakai!

tapi dlm kes nie, i dpt free. hehehe

KC said...

yanti,

bila aku baca balik posting ko ni kan aku rasa tak perlu la ko jeles ngan kakak ko tu coz why u know?

coz pemberian mesin jahit antik frm yr mother tu kan very precious and also priceless dr segi sentimental value. treasure it coz when one day yr mom dah takde kat dunia ni lagi, u will reminisce those precious moments u had with her....that mesin jahit will remind u of her definitely!

Yanti Arshad said...

kc,

first, correction. adik, bukan kakak.

betul la ko cakap tu but sometime it hurts when you r not the favourite doter... :-(

hamidah said...

Betul lah yanti machine susah nak dapat skrg ni...umah mak akak pun ada hanya terletak aje di situ...you are very lucky to get that machine..remember antique is valuable... heheheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...